Kovčeg Savez

Božja prisutnosti u Izraelu očituje se na razne načine.
Kovčeg je jedan od vidljivih znakova te prisutnosti, iz dva razloga:- u škrinji od 125x75x75cm pohranjeno je deset riječi što ih je prst Božji upisao u kamen, ta je škrinja pokrivena zlatnom pločom, „pomirišite“ , a na njoj su stajali kerubini; ona je Jahvina prijestolje  ili podnožje.

Tako Jahve stoluje nad kerubinima i pod nogama čuva svoju riječ. Kovčeg, sklonjen pod Šator, jest kao neko pokretno svetište koje prate Izrael od početka, od polaska sa Sinaja do gradnje „ Hrama, gdje će mu biti stalno boravište.

Tada u prvi plan stupa Hram a kovčeg gubi značaj, o njemu se u tekstovima više ne govori; nestaje bez sumnje kad i Hram, u vrijeme izgnanstva kod bogoštovlja zamijenilo kovčeg.

Po kovčegu Bog Saveza očituje da je prisutan usred svog naroda: da ga vodi i štiti, da mu objavljuje svoju riječ i da čuje njegove molitve.

 

BOG PRISUTAN SVOJIM DJELOVANJEM

 

Kovčeg konkretizira djelatnu Božju prisutnost za vrijeme izlaska i zauzima Obećane zemlje. Najstariji zapis pokazuje Jahvu kako sam vodi kretanje svog naroda u pustinju.

Premještaj kovčega prati ratnička pjesma on je znak svetog rata posvjedočujući udio što ga Jahve, „ratnik hrabar“ sam uzima u ostvarenju svog obećanja: prijelaz preko Jordana, zauzeće Jerihona, borba protiv Filistejaca.

U svetišnu Šilo javlja se u vezi s kovčegom izraz Jahve-Sabaot. Od te ratničke povijesti kovčeg je poprimio sveto obilježe koje je u isti mah strašno i blagotvorno.

Poistovjećuju ga s Bogom, dajući mu njegovo ime „ Slava Izraela“, sile Snage Jakovljeve prisutnost Boga Svetog usred svog naroda koji mu se hoće približiti, on očituje Božju slobodu: Bog, ne prestajući djelovati u korist naroda.

Povijest kovčeg doživljava u isti mah i svoju krunu i svoj kraj kad ga David, usred narodnog veselja, svečano uvodi u Jeruzalem, gdje nalazi svoje počivalište, te kad ga najzad Salomon postavlja u Hram.

Do tada je pokretni kovčeg na neki način bio na raspolaganju plemenima; poslije Natanova proročanstva savez prelazi na Davidovu kuću koja je ujedinila narod: Jeruzalem i Hram baštinit će obilježja koja su bile svojstvena kovčegu.

 

BOG PRISUTAN U SVOJOJ RIJEČI

 

Kovčeg je ujedno i mjesto Božje riječi. Ponajprije, zato što su u njemu pohranjene ploče Zakon, od ovjekovječuju u Izraelu „svjedočanstva“ Boga o samom sebi, objavu njegove volje i Izraelu odgovor na tu riječ. Kovčeg saveza, kovčeg u odnosu na odredbe Saveza koje su urezane na ploče obavezujući obje strane.

Kovčeg na neki način produžuje susret na Sinaju. Kad bi za vrijeme putovanja kroz pustinju Mojsije htio pitati Jahvu za savjest, ishoditi od njega riječ naroda ili pak moliti za narod. Ulazio je u Šator, a Jahve mu je govorio stojeći nad kovčegom i razgovarao s njim licem u lice, kao što čovjek govori s prijateljima“

Kasnije će Amos predstaviti svoje propovijedanje koje dolazi od kovčega kao s novog Sinaja.

Izaija će primiti proročki poziv dok se bude molio pred kovčegom.

Jednako tako i vjernici dolaze pred kovčeg sresti Boga, bilo da čuju njegovu riječ kao Samuel, ili da ga upitaju za savjest preko svećenika, čuvara i tumača Zakona, ili pak da mu se pomole kao Ana.

To je svojevrsna „pobožnost“ pred kovčegom, koja će prijeći i na Hram.

 

 KOVČEG U NADANJU IZRAELA I NZ

Jeremija, poslije 587, poziva Izraele da ne žale za nestalim kovčegom, jer će novi Jeruzalem postati središtem naroda, i sam biti Jahvinim prijestoljom, a pod vladavinom novoga saveza zakon će biti upisan u srca.

Ezekiel se služi slikama kovčega kao pokretnog Jahvina sjedišta da pokaže kako „ slava“ napušta okaljani Hram i pridružuje se izgnanima: Bog će odsad biti prisutan u Ostatku, u svetoj zajednici. Izgleda da se judaizam nadao ponovnoj pojavi kovčega na kraju vremena, a to je i prikazano u Otkrivenju NZ pokazuje uistinu da je kovčeg doživio svoje ispunjenje u Kristu, Riječ Božjoj koja stanuje među ljudima djelujući za njihov spas vodeći ih i postajući istinskim pomirišite.

 

5,128 total views, 2 views today

(Visited 256 times, 1 visits today)
Admin

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*